↑ Palaa Säännöt

Ultimaten 10 perussääntöä

 

Ultimate_kentta_field_2013_brick

Kuva: WFDF 2013.

1. Kenttä: Suorakaiteen muotoinen alue, jonka molemmissa päissä on maalialueet. Virallinen kenttä ulkona muodostuu 64 metriä pitkästä ja 37 metriä leveästä varsinaisesta pelialueesta ja kahdesta maalialueesta, joiden syvyys on 18 metriä. Sisällä pelataan käytettävän tilan mukaisella kentällä. Maalialueiden nurkat merkitään kirkkaanvärisillä kartioilla.

2. Pelin aloitus: Molemmat joukkueet asettuvat riviin puolustamansa maalialueen eturajalle. Puolustava joukkue heittää kiekon hyökkäävälle joukkueelle. Virallisissa peleissä kummallakin puolella on 7 (ja sisällä ja rannalla 5) pelaajaa.

3. Kiekon liikuttaminen: Hyökkäävä joukkue yrittää edetä vastapuolen puolustamalle maalialueelle syöttelemällä kiekkoa toisilleen. Kiekollinen pelaaja ei saa ottaa askelia, mutta saa kuitenkin liikkua paikallaan tukijalan varassa. Kiekollisella pelaajalla (heittäjä) on kymmenen sekuntia (sisällä 8 s) aikaa heittää kiekko eteenpäin. Puolustava pelaaja (markkeri), joka vartioi heittäjää, laskee sekunnit ääneen. (“Lasken, yksi, kaksi…” jne.)

4. Maalin teko: Maali syntyy, kun pelaaja saa kiekon kiinni hyökkäyspään maalialueella. Maalin jälkeen peli aloitetaan kohdan kaksi mukaisesti. Maalin tehnyt joukkue valmistautuu heittämään aloitusheiton siitä päädystä, jonne maali tehtiin.

5. Kiekon menetys: Jos hyökkäävä joukkue epäonnistuu syötössä (kiekko koskee aluetta kentän ulkopuolella, pelaaja pudottaa kiekon, syöttö katkaistaan) tai puolustaja pääsee laskussaan kymmeneen (sisällä kahdeksaan), puolustava joukkue saa välittömästi kiekon hallintaansa ja muuttuu hyökkääväksi joukkueeksi.

6. Pelaajavaihdot: Joukkueet voivat vaihtaa pelaajia vain maalin jälkeen tai loukkaantumisen takia.

7. Ei kontaktia: Kaikki fyysiset kosketukset pelaajiin ovat kiellettyjä. Myös puolustavan pelaajan estäminen juoksemalla tämän edestä on kielletty. Kosketuksesta aiheutuu virhe.

8. Virhe: Fyysinen kosketus (myös tahaton), joka häiritsee pelaajan heittoa tai kiinniottoa on virhe. Kiekkoa ei saa myöskään lyödä heittäjän kädestä. Virhe on huudettava heti tilanteen syntyessä, jolloin peli pysäytetään. Virheen voi huutaa vain rikottu pelaaja. Jos virheen sattuessa pelaaja menettää kiekon hallinnan, kiekko palautetaan hänelle ja peli jatkuu kuin kiekon menetystä ei olisi sattunutkaan. Jos puolustava pelaaja kuitenkin kiistää virheen, on tilanne pelattava uudestaan.

9. Pelaajat tuomareina: Ultimatessa ei ole ulkopuolisia tuomareita, vaan pelaajat tuomitsevat itse omat virheensä ja ratkaisevat erimielisyydet. Tätä käytäntöä noudatetaan kaikilla tasoilla aina MM-kilpailuihin saakka.

10. Pelimoraali – Spirit of the Game: Ultimaten säännöt perustuvat urheiluhenkeen ja jättävät vastuun reilusta pelistä pelaajille. Kilpailuhenkinen peli on suositeltavaa, mutta ei koskaan pelaajien keskinäisen kunnioituksen, peli-ilon tai terveyden kustannuksella.