Sääntömuutoksia ultimatelle

1.12.2012 / Ultimaten kattojärjestö WFDF (World Flying Disc Federation) on julkaissut videon kertoakseen tulevista sääntömuutoksista. Uudistukset tulevat voimaan heti vuoden vaihduttua.

Alla oleva lista on epävirallinen käännös WFDF:n videosta, joka on nähtävissä YouTubessa. Video on yleiskatsaus muutoksiin, jotka astuvat voimaan WFDF:n sääntökirjaan 1. tammikuuta 2013. Uudet säännöt kokonaisuudessaan voit ladata PDF-muodossa tästä.

Suuret muutokset

1. Muutos pysäytyslaskentaan (9.1)

Laskun aloituksessa ei tarvitse pitää taukoa eli laskun voi aloittaa heti sanan ”lasken” jälkeen.

Esim. ”Lasken-yksi” – tauko – ”kaksi” – tauko – ”kolme” jne.

2. Muutos pelin jatkumiseen virhehuudosta (16.3)

Mikäli tulee virhehuuto ja molemmat joukkueet kokevat että sillä ei ollut merkitystä pelitilanteeseen, peli saa jatkua normaalisti huutoa seuranneesta tilanteesta.

Esim. Heittäjän syötön jälkeen kuuluu välittömästi virhehuuto Pick ja hakija pudottaa syöttönsä. Mikäli virhehuuto ei vaikuttanut heittäjän hakemiseen (ei kuullut huutoa ja juoksi tilanteen loppuun asti, mutta rähmäsi) on kyseessä turnover ja hyökkäysvuoro vaihtuu normaalisti.

3. Heittäjän virhehuudot markkeria kohtaan (15.5)

Vain heittäjä voi huutaa virhehuutoja markkerinsa rikkeistä. Muiden hyökkääjien virhehuutoja ei noteerata. Kuka tahansa voi kuitenkin huutaa Travel-virheen heittäjälle.

4. Pelin viivyttäminen (8.6.2, 10.1.4)

Jos pelaaja viivyttelee peliä tahallaan…
– pysähtyneen tilanteen jälkeen voi vastustaja aloittaa pelin checkin kautta ilman suostumusta
– hyökkäysvuoron vaihtumisen (kääntymisen) jälkeen voi markkeri aloittaa pysäytyslaskennan ennen hyökkääjän asettautumista

Aiemmin mainittuja tekoja varten täytyy kuitenkin antaa sanallinen varoitus pelin viivyttämisestä.

5. Pysäytyslaskennan rangaistukset (9.5)

Pysäytyslaskennan päättymisestä johtuvia rangaistuksia on pyritty yksinkertaistamaan seuraavilla tavoilla:

– mikäli puolustaja (käytännössä markkeri) rikkoo ja myöntää rikkeensä, alkaa laskeminen luvusta yksi
– mikäli heittäjä rikkoo ja myöntää rikkeensä, alkaa laskeminen korkeintaan luvusta yhdeksän
– mikäli heittäjä kiistää pysäytyslaskennan menneen umpeen (ei ehdi heittää ennen laskun loppua), laskenta alkaa uudestaan korkeintaan luvusta kahdeksan
– kaikki muiden huutojen* jälkeen, pysäytyslaskenta alkaa korkeintaan luvusta kuusi

*Kaikki muut huudot sisältävät joukkueiden muut mahdolliset virhehuudot (paitsi vanha), injury- sekä technical-huudot.

6. ”Kaksoiskääntymisen” poisto (13.6)

Jos turnoverin tapahtuessa pelaaja asettaa kiekon maahan tai pudottaa sen, hyökkäysvuoro ei käänny välittömästi uudestaan vaan kyseisen pelaajan tulee ottaa kiekko takaisin haltuunsa.

Esim. Jos Pekka joukkueesta A saa katkon nappaamalla syötön käsiinsä ja pudottaa kiekon tahallaan maahan, on joukkueella A silti hyökkäysvuoro ja Pekan täytyy aloittaa heittäjänä.

Pienet muutokset

– Lisätty vaatimuksia huutaa virheitä vain silloin kun niillä on merkitsyä pelin lopputuloksen kannalta (1.3.7, 1.3.8)
– Pelaajat saavat kysyä säännöistä kentän ulkopuolisilta (1.10)
– Termimuutos ”Playing Zone Proper” -> ”Central Zone” (2.4.)
Brick-piste on 18 metriä aiemmasta 20 metristä (2.5)
– Molempien joukkueiden tulee ilmoittaa valmiutensa ennen aloitusheittoa (7.2)
– Paitsio tulee huutaa ennen kuin hyökkäävä joukkue saa kiekon haltuunsa (7.5)
– Peliä ei tarvitse pysäyttää, jos kiekon paikka vaihtuu, kun sitä yritetään pysäyttää pyörimästä (8.5)
– Selkeytetty, että pelaajat eivät saa estää muita käsillä tai jaloillaan (12.11)
– Peli pysähtyy pysäytyslaskennan kääntäessä pelin sekä muissa tietyissä turnover-tilanteissa (13.4)
– Selkeytetty, kuka ottaa kiekon turnoverin tapahtuessa (13.5)
– Selkeytetty, mihin tukijalan saa asettaa turnoverin tapahtuessa (13.8)
– Added ability to signal when goal line option will be taken after a turnover in the defending end zone (13.11.2.1) (toim. huom. Osaako joku viisaampi kääntää ymmärrettäväksi suomeksi?)
– Selkeytetty, että pelin tulee pysähtyä maalin jälkeen (14.1.1)
– Selkeytetty, mitä tapahtuu tahattomassa kontaktissa, kun pelaajat hakeutuvat samaan pisteeseen (17.10.2)
– Tarkennettu käärimisen määritelmää, eli kun markkeri ”käärii” kätensä heittäjän ympärille rikkoen heittäjää (18.1.1.4)
– Tarkennettu, että double team -tilanteissa tulee ylimääräisen puolustajan  olla lähellä omaa puolustettavaansa, kun tilanne on kolmen metrin läheisyydessä heittäjästä (18.3.1)
Injuryn saa huutaa kuka tahansa loukkaantuneen pelaajan joukkueesta (19.1.1)
– Loukkaantunut pelaaja saa käyttää aikalisän tai lähteä kentältä loukkaantumisesta, joka ei sisältänyt kontaktia vastapuolen pelaajiin (19.1.3)
– Muutettu pelin jatkuminen edellä mainitussa tilanteessa (19.3.1)
– Kuka tahansa saa huutaa aikalisän pisteiden välillä, ei pelkästään kapteeni (20.5)
– Määritelmä ”Pelin vaikutuksille” (Definitions)
– Määritelmä ”Kontaktin aloittamiselle” (Definitions)

Teksti: Ultimate.fi / Ari Ojanperä

1 KOMMENTTI

  1. Added ability to signal when goal line option will be taken after a turnover in the defending end zone (13.11.2.1) (toim. huom. Osaako joku viisaampi kääntää ymmärrettäväksi suomeksi?)

    ”Mahdollisuus ilmaista, että aikoo jatkaa peliä maaliviivalta, kun on saanut katkon omalla maalialueella” ??? En tiedä onko toikaan nyt ymmärrettävää suomea, tai että ymmärsinkö edes oikein.

  2. lisäisin listaan
    – pelaajat saavat kysyä kentän ulkopuolisilta apua kaikkiin ”maassa” ja rajoihin (maali tai kentän reuna) liittyviin huutoihin.
    – pick-huuto, vain jos alle 3m päässä (aiemmin vain close)

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän