Pikkupelit ultimaten lämmittelynä

Joskus perinteisten alkuverryttelyjuoksujen ja –drillien oheen kaipaa hiukan vaihtelua. Kevyt kiekollinen lämmittelypeli voi tällöin olla hyvä vaihtoehto.

Alla listattuja pelejä voi käyttää hätätilanteessa myös silloin, kun treeneihin ei jostain syystä ilmesty tarpeeksi pelaajia kunnon peliä varten. Kaikille näille lämmittelypeleille on yhteistä, että pelialue on selkeästi normaalia pelikenttää pienempi ja että pysäytyslaskenta kannattaa pitää lyhyenä, vaikkapa 5 sekunnissa.

Kannattaa huomata, että hotboksia ja goaltimatea voi pelata myös parittomalla määrällä pelaajia. Tällöin yksi pelaaja pelaa aina hyökkäävällä puolella vaihtaen joukkuetta jokaisen kiekonmenetyksen jälkeen. Rajoituksena on, että kyseinen pelaaja saa syöttää maalin, muttei tehdä maalia.

Hallussapito (sopiva pelaajien määrä per peli: 6 – 10)

Tarkoituksena on vain pitää kiekkoa hallussa rajatulla alueella, esimerkiksi maalialueella. Kiekonmenetyksen jälkeen ”hyökkäysvuoro” vaihtuu puolustaneelle joukkueelle. Taukoja voi pitää esimerkiksi aikaan perustuen, tai aina kun toinen joukkue tekee sovitun määrän (esimerkiksi kymmenen) syöttöä putkeen. Hyökkäyksen tehtävää voi vaikeuttaa kieltämällä tietyn tyyppiset heitot, esimerkiksi upsit, tai sallimalla vain tietyn tyyppiset heitot, jälleen esimerkkinä upsit.

Hotbox (sopiva pelaajien määrä per peli: 4 – 8 )

Kenttänä on pieni neliönmuotoinen maalialue ja lisäksi aloitusraja (”clear line”), jonka takana hyökkäävän joukkueen pitää käydä kierrättämässä kiekkoa jokaisen maalin ja kiekonmenetyksen jälkeen. Maalialue voi olla hyvinkin pieni (1m x 1m), mutta sopivin lienee neliö, joka on 2-3 metriä kanttiinsa. Aloitusrajana voi olla suurempi suorakulmio maalin ympärillä (esimerkiksi normaalin pelikentän maalialue) tai vain parilla tötsällä merkitty linja noin 15 metrin etäisyydellä maalineliöstä.

Tupla-hotbox (sopiva pelaajien määrä per peli: 4 – 10)

Hotboxin monimutkaisempi, enemmän ajattelua ja juoksemista vaativa variaatio, jossa maalineliöitä on kaksi kappaletta parinkymmenen metrin etäisyydellä toisistaan ja niiden puoliväliin merkitään parilla tötsällä keskiviiva (”clear line”).

Maalin jälkeen hyökkäävä joukkue voi heti tehdä maalin toiselle maalialueelle, mutta kun kiekko on käynyt keskiviivan toisella puolella, voi maalin tehdä kumpaan tahansa päähän. Samalla tavoin kiekonmenetyksen jälkeen hyökkäämään siirtynyt joukkue voi tehdä maalin heti toiseen päähän ja keskiviivan ylityksen jälkeen molemmat maalit ovat vapaata riistaa. Kahteen maaliin pelaaminen estää sen, että peli ei puuroudu yhden maalin ympärille, kuten hotboxissa joskus käy.

Tupla-hotboxin ”kosketa tolppaa” –versio (sopiva pelaajien määrä per peli: 4 – 10)

Tupla-hotboxia voi pelata myös siten, että yhtä kauas keskiviivan molemmin puolin asetetaan keskiviivan suuntaisesti (neliön muotoisten maalialueiden sijasta) n. 4-5 tötsää riviin parin metrin välein. Säännöt ovat samat kuin tupla-hotboxissa, ainoastaan maalin tekotapa eri.

Maali tehdään nyt syöttämällä pelaajalle, joka on riittävän lähellä jotakin maalitolpista, jotta hän ylettyy koskettamaan kiekolla tolppaa. Peliä voidaan pelata myös siten, että tavoitteena on koskettamisen sijaan osua maalitolppaan heittämällä kiekkoa.

Goaltimate (sopiva pelaajien määrä per peli: 6 – 10)

Goaltimate on oma pelinsä, jota Yhdysvalloissa pelataan paikoitellen hiukan aktiivisemminkin. Pelin kaikkia sääntöjä on vaikea mahduttaa tähän tilaan, joten lisätietoja voi etsiä verkosta (esimerkiksi http://en.wikipedia.org/wiki/Goaltimate ja http://www.ultimatehandbook.com/Webpages/Goaltimate/play.html).

Lyhyt yhteenveto pelistä on, että kentällä on muoviputkista tehty kaari, jonka takana on maalialue. Maali syntyy syöttämällä kiekko kaaren läpi maalialueella olevalle joukkuetoverille, minkä jälkeen kiekko pitää kierrättää aloituskaaren (”clear line”) takana. Peliin voidaan tuoda lisäväriä kahden pisteen viivalla – hätätilanteessa aloituskaarta voi käyttää myös tähän tarkoitukseen. Yleisesti pelataan myös siten, että pysäytyslaskun voi tehdä mistä päin kenttää tahansa – ei siis tarvitse olla kolmen metrin säteellä kiekollisesta pelaajasta.

Pelin huonoihin puoliin kuuluu, että kentän pystyttäminen vie aikaa ja jonkun pitää uhrautua raahaamaan setti paikalle.

Normaalia pienemmällä kentällä pelaaminen (sopiva pelaajien määrä per peli: 6 – 12)

Pikkukentällä ja normaalia pienemmällä miehityksellä pelattaessa pisteitä yleensä syntyy nopeampaan tahtiin kuin normaalissa ulkopelissä, joka johtaa siihen, että pisteiden väliseen aikaan kuluu turhan suuri osa ajasta. Peliä voi nopeuttaa poistamalla aloitusheitot. Tässä variaatiossa maalin tehnyt joukkue lähtee heti hyökkäämään vastakkaiseen maaliin. Tauko voidaan pitää esimerkiksi silloin, kun toinen joukkue saa tehtyä 3-4 maalia.